tiistai 20. tammikuuta 2015

Selkää särkee - hoitona treeni!

Mulla oli tänään kolmas käynti fysioterapeutilla. Alkuunhan kävin siellä kipeän olkapään takia, mutta jo ekalla kerralla huomattiin että mun toinen SI-nivel oli selässä pois paikoiltaan. Kahdesti ollaan laitettu SI-nivel paikoilleen ja tänään olikin iloinen yllätys huomata että se oli myös pysynyt paikoillaan! Kerkesin jo surra että joudun olemaan lopun ikääni tekemättä kyykkyä ja mavea.. fyssari siis kielsi multa viime kerralla kaikki eniten selkää rasittavat liikkeet.


Kuva ja lisää vinkkejä ryhdin parantamiseen täältä.

Selkä on kuitenkin ollut yhä kipeänä ja luultavasti se johtuu ihan mun huonosta ryhdistä. Kannan siis monesti lapsia selkä taaksepäin kaarella ja nostotkin tulee tehtyä selällä eikä jaloilla. Jatkossa pyrin nostamaan lapset syliin selkää rasittamatta ja vähentämään muutenkin turhaa sylissä kantamista. Mulla ei ole myöskään ollut treeniohjelmassa ollenkaan alaselälle omia liikkeitä, joten nyt alan tehdä niitä vatsojen yhteydessä. Alaselkää voi treenata myös ihan normaalissa arjessa pitämällä ryhdin hyvänä ja "paketin kasassa".
Eli pähkinänkuoressa: jatkossa venyttelyä etupuolelle (etureidet) ja lihastreeniä takaosaan (pakarat ja alaselkä). Toki treenaan myös etureisiä, mutta selän kannalta niiden treenaus ei ole tällä hetkellä ykkössijalla. Etureisien venyttely on tärkeää, jotta kireät lihakset eivät vedä kroppaa entistä enemmän mutkalle.

Huonoryhtisille on tyypillistä myös eteenpäin kääntyneet olkapäät ja näin on myös minulla. Sain samat ohjeet kuin selällekin - venytystä etuosaan ja treenausta takaosaan. Eli minun on kiinnitettävä erityistä huomiota rinnan venyttelyihin ja yläselkää on treenattava lavat aktivoituina.

 Toivottavasti näillä ohjeilla ryhtini paranee ja pääsen selkäsäryistä eroon. :)

Muita selkäsäryistä ja/tai huonosta ryhdistä kärsiviä?










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti