keskiviikko 18. maaliskuuta 2015

Kotiäidin arkea - kuinka yhdistää fitness ja perhe-elämä

Vaikka minulla ei olekaan vielä kokemusta fitness-lajeista kilpailumielessä, treenaan ja syön kurinalaisesti valmentajieni laatimien ohjeiden mukaan. Nyt ajattelinkin kertoa tarkemmin, kuinka rytmitän päiväni treenien, lastenhoidon ja kotiaskareiden välillä. Alla esimerkkipäivä eiliseltä.


Klo 6 Aamupala Herään laittamaan aamupalaa itselleni. Tykkään käydä salilla heti aamusta, jolloin loppupäivä jää aikaa muulle. Mieheni isä tulee hoitamaan lapsia, ja itse lähden miehen kyydillä salia kohti. Joka aamu herään viimeistään seitsemältä, jolloin lapsetkin heräävät.





   Klo 7 - 9 Salilla Aina on aikaa muutamalla saliselfielle lämmittelyjen lomassa! :D Sali on tyhjillään, joten kehtaa räpsiäkin muutaman kuvan. Tänään vuorossa rinta-olkapäät-ojentajat. Treenin jälkeiset aerobiset hoidan ajan säästämiseksi kotiin rivakasti lenkkeilemällä.



Klo 10 Lounas Aina kun mahdollista, pyrin syömään samaan aikaan lasten kanssa. Aikaisen treenin jälkeen olen kuitenkin jo niin nälkäinen, että syön lounaani tuntia aiemmin kuin lapset. Yhdeltätoista on lasten ruoka-aika. Syömisen jälkeen täytän tiskikonetta, siivoilen keittiötä ja teen pari annosta proteiinijäätelöä iltaa varten. Oli muuten miehenkin mieleen tuo jäätelö! :) Ohje löytyy täältä. Kaiken tekemisen lomassa leikitään lasten kanssa, pottaillaan ja pienempi ottaa päiväunet.







Klo 13 Välipala Usein tässä vaiheessa päivää minua alkaa väsyttää, ja välipalan jälkeen keitellään kahvit appiukon kanssa. En olekaan tainnut kertoa, että meillä on kotona remontti meneillään. Nyt remontin alla on ollut kuisti ja seuraavaksi siirrytään yläkerran päämakkarin kimppuun.

Kahvien jälkeen on taas kotihommien aika; puhdistetaan kanien häkki, siivotaan kissanhiekkalaatikko. Välillä leikitään ja luetaan, mutta usein lapset ovat mukana "auttamassa" kotitöissä mm. tiskikoneen tyhjennyksessä ja eläinten hoidossa. Kolmen jälkeen teen päivällistä miehelle ja isommalle pojalle, tänään vuorossa makaronilaatikko. Näytti muuten ihan syötävän hyvältä! Itsellä kun tuo ruokavalio koostuu tällä hetkellä lähinnä kanasta ja riisistä eri variaatioineen. :)




Klo 16 Päivällinen Isompi pojista osaa syödä itse, mutta pienempi vasta harjoittelee tätä taitoa. Usein mulla onkin aterimet kummassakin kädessä, toisella syötän pienempää ja toisella syön itse. :D Päivällisen jälkeen avataan telkkari sillä viideltä alkaa Pikku Kakkonen ja kuudelta mun lemppari eli Sydänmailla. Jotain hömppää munkin elämään. :D Telkkarin katselun välissä käyn laittamassa pyykkikoneen päälle, leikin lasten kanssa ja suunnittelen miehen kanssa tulevaa viikonloppua.




Klo 19 Iltapala Ilta on meillä ehdottomasti kiireisintä ja äänekkäintä aikaa. Jos iltapuuroa ei tule keitettyä ajoissa tai lapsilta on jäänyt päiväunet liian vähälle (kuten tänään isommalta), niin huuto on taattua. :D


Klo 20 Lapset nukkumaan Pienempi nukahtaa usein itsekseen, mutta isompi vaatii iltasadun lukemista ja valvoo muutenkin hieman pidempään. Tänään lastenhuone hiljenee jo klo 20.30, jes! Lasten nukkumaanmenon jälkeen alkaa mun oma aika, eli napotan koneella, katselen telkkaria ja viimeisenä käyn vielä laittamassa pyykit kuivumaan. Normaalisti harjoittelen iltaisin myös poseerauksia, mutta tänään aika menee tietokoneen ääressä.



Klo 23 Nukkumaan Unta palloon, jotta jaksaa taas huomenna aikaisin salille! (Jäi muuten aamu seiskan salit välistä, ja jatkoin aamulla tyytyväisenä unia siihen saakka kunnes lapset heräsivät. Tämän hetkinen elämäntilanteeni kuitenkin mahdollistaa tämän, koska en ole työelämässä.)

Kuten tekstistä huomaa, elän aivan normaalia kotiäidin arkea. Päiväni pyörivät lasten päivärytmin ehdoilla. Lastenhoidon lisäksi minulle on kuitenkin tärkeää päästä salille 5-6 kertaa viikossa ja syödä minulle laaditun ruokavalion mukaan. Fitness ei kuitenkaan estä panostamasta myös perhe-elämään, päinvastoin! Nykyisin olen paljon energisempi kuin ennen ja jaksan touhuta lasten kanssa. Tietenkin kisadieetillä energiatasot ja sen myötä jaksaminenkin voisi olla eri luokkaa.

Pojista vanhempi täyttää toukokuussa 2 vuotta ja syö luonnollisesti jo aivan normaalia kotiruokaa. Hän on myös kova kerjäämään naposteltavaa, ja nykyisin voin hyvillä mielin antaa hänelle vaikkapa salaattia lautaseltani tai porkkananpalan jääkaapista. Toisin oli ennen, kun päivän ruokani koostuivat karkeista, leivoksista ja muista herkuista. Voinkin nykyisin olla ylpeä itsestäni syödessäni ruokaa, jota mielelläni antaisin myös lasteni syödä. Ei ole mitään sen kornimpaa, kuin lapsi huutamassa kaupassa kuinka haluaa karkkia, samalla kun isä kieltää häntä ja äiti kauhoo kaksin käsin irtokarkkeja pussiin. (Tämäkin tapahtuma on tullut todistettua.)

Olen siitä onnellisessa asemassa, että minulle tarjoutui mahdollisuus lähteä valmennukseen hoitovapaan aikana. Ilman miestäni se ei kuitenkaan olisi mahdollista, sillä tällä hetkellä ainoana tulonani toimii kotihoidontuki. Olenkin todella kiitollinen, että mieheni tarjoutui maksamaan ensimmäisen vuoden kisoihin tähtäävästä valmennuksestani. KIITOS! <3 Ajankohtana hoitovapaa on täydellinen valmennukselle, sillä lastenhoidon lisäksi minulla ei ole mitään muita velvoitteita, kuten työssäkäyvillä on. Toki saan kiittää myös hyvää tukiverkostoa, jotka auttavat lastenhoidossa. Erityisen kiitollinen olen mieheni isälle, joka lähes päivittäin tulee meille hoitamaan lapsia, jotta itse pääsin salille. 

Jos joku tästä fitnesshömpötyksestä on kärsinyt, niin se on meidän parisuhteemme. Tosin taitaa olla enemmän kuin yleistä, että lasten tullessa kuvioihin, parisuhde on se joka jää vähemmälle huomiolle. Yritän kuitenkin kovasti panostaa myös tällä osa-alueella, ja viikonlopulle olemmekin sopineet mieheni kanssa pienimuotoiset treffit. Niistä lisää ensi kerralla! :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti